Vítejte na stránkách mateřské školy Dvorní

Co je adaptace dítěte v MŠ

Co je adaptace dítěte v MŠ

Adaptace dítěte v naši mateřské škole

Adaptace není jen „nějaké zvykání si“.
Je to začátek vztahu, mezi dítětem a námi, ale také pro rodiče a je výraznou změnou v mnoha ohledech. „Malé děti pří nástupu do MŠ opouští své bezpečné prostředí - domov, často poprvé v životě. A proto, potřebují v novém prostředí někoho, komu můžou důvěřovat, a kdo jim bude po celý čas oporou. Je to proces velmi citlivý, respektující a individuální. A hlavně: každé dítě to má jinak! Někdo si zvykne za den, jiný za dva týdny. A obojí je v pořádku. Proto je velmi důležité seznámit se s prostředím MŠ ideálně ještě před tím, než dítě do školky poprvé nastoupí. A vždy společně s rodičem!
Jak probíhají první dny u nás ve školce? – naše osvědčené rady
 - Laskavě a s úsměvem tě přivítáme, za ruku tě chytíme, a do třídy doprovodíme. Maminka s tatínkem můžou jít s námi.
 - Pokud je to možné ze strany vás rodičů, můžeme začít krátkou docházkou a postupně ji navyšovat dle potřeby dítěte.
 - Když se vás vaše dítě potřebuje ještě chvíli držet za ruku, necháme ho. Protože víme, že o týden později už poběží do třídy samo.
- Vaše dítě se bude cítit bezpečněji a jistěji, když bude vědět, co ho čeká. Povídejte si prosím s ním o tom, co se bude dít.
 - Pomocí strukturovaných barevných obrázků (piktogramů) mu pomůžeme pochopit režim dne. Pomocí komunikačních kartiček se snáze domluvíme.
 - Vezměte sebou oblíbeného plyšáka či jinou hračku, je to jejich kamarád a dítě se nebude cítit tak samo v novém prostředí.
 - Pozitivní přístup a projev vašich emocí může výrazně ovlivnit proces zvykání si na nové prostředí mateřské školy.
 - Vaše dítě postupně zapojíme do různých aktivit, bez nátlaku, protože hra je přirozený způsob, jak děti navazují vztahy a uvolňují napětí.
 - Zařaďte dítěti ranní rituál. Stejné oblečení, stejná písnička, stejná snídaně – to vše pomůže získat dítěti pocit jistoty.
 - Vaše rituály, zvyky a potřeby, budeme s vámi sdílet.
 - V neposlední řadě se rozlučte s úsměvem a ujistěte dítě, že se brzy vrátíte. Kratší rozloučení je lepší než dlouhé loučení.
 
 ,,U nás nejde o to, aby dítě zůstalo. Ale aby chtělo zůstat.“ 

Adaptace očima dítěte
„Otevřely se dveře. Bylo tam světlo. A hodně barev. A hračky, co jsem ještě neviděl. Maminka se mnou šla dovnitř. Držel jsem se její ruky.
Potom si sedla bokem a já si šel pro autíčko.
Dívali se na mě. Usmála se a já jí půjčil bagr. Neřekla nic, jen se usmála víc.
Pak jsme si sedli ke stolečku. Dali mi chleba. Jen ten bez másla.
Po obědě přišla maminka. Usmála se. Já taky.
Zítra půjdu zase.“ 
První dny nejsou o výkonech, ale ani ty následující. Jsou o poznávání, přítomnosti a bezpečí.
„Dnešní věda i praxe dokazují, že citlivé provázení dětí v prvním odloučení má zásadní vliv na jejich budoucí sebedůvěru, vztahy a schopnost zvládat změny. Takže ano, občas se vyplatí jít proti proudu.“
Uzavírá Petronela Vargová.

Článek zpracovala Bc. Šárka Orlová (učitelka z MŠ V Zahradách)